Уникалност в разнообразието! Фото-хроника на едно пътуване до Царев-Град и обратно.


Уникалност в разнообразието! 

Фото-хроника на едно пътуване до Царев-Град и обратно. 



07.04 - Ден Първи: Пътуването 
По стечение на обстоятелствата нашата скромна група, макар и в намален състав отново заминава за туристическо изложение. Целта ни е: атрактивно представяне на възможностите за туризъм в регион Гоце Делчев. 
Тръгваме от Гоце Делчев около 13.30ч. Натовари ли сме всички възможни брошури, визитки и материали от ТИЦ. Концепцията за щанда е същата от София – арт-битов стил, голям плакат подканващ към приключения, /който се оказва и подходящо помагало за показване на интересни места за посещение/, гарниран с къщички от камъчета и шарени лъжици. Времето е „мудно”, пътя през Юндола е бавен, но ние сме оптимистично настроени. Задачката е като в „риалити игра”: да успеем да се оправим с минималните средства, които са ни осигурени и да се въплатим в ролята на рекламни лица на туристическия бизнес. Да покажем на „големия” свят още един малък кът за забавления, почивка и приключения, в който приказките са живи, а традициите – запазени.
Наближаваме Балкана. Предстои ни изкачване на Шипка, а слънцето се готви за сън. Малко след върха ни посреща прекрасен залез. В Търново стигаме по тъмно и намираме семеен хотел, който са ни осигурили колегите от ТИЦа на града.
Настаняваме се на последния етаж, в малък и уютен апартамент с голяма тераса и сме доволни. Попаднали сме при г-н Габров, диригент на детски хор, с прекрасна реновирана къща, разположена в стария град, на една от амфитеатралните улички, точно срещу Царевец и Трапезица. В далечината ни намигат светлинките от Арбанаси. „Побързайте, за звук и светлина” - радостно ни посреща домакинът и всички вперваме поглед в невероятната картина, с която ни поздравява старопрестолния град. Терасата става хит, наслада за душата. Леко изморени, но удовлетворени се готвим за новия ден.
08.04 – Ден втори – Откриване на Международното изложение за Културен туризъм 
Ставаме рано и в 08ч. сме пред вратите на изложбените зали. Вземаме си по кафе и започваме да подреждаме – арт-дизайн, брошури, информационни материали. Колегите от съседните щандове са симпатяги, общителни и услужливи. Всички сме готови около 10 и очакваме официалното откриване. Хората започват да щъкат, да питат и да си взимат от разноцветните листовки.
След благословията на Църквата, след речите и поздравителните писма, официалните лица режат лентата. „Приоритет на правителството става културния туризъм!” – съобщават от трибуната. Ритуалът е задушевен и мил, всички са усмихнати и свежи.
Започва почетната обиколка на изложението. Присъстват организаторите на изложението, г-жа Крушкова, кмета на Търново, посланниците на няколко страни и международни експерти от туристическия бранш. За първи път Търново се радва на такъв голям международен интерес. В шестото по ред изложение за културен туризъм участват: Иран, Малта, Франция, Италия, Полша, Румъния, Македония, Испания, Хърватска. България е представена от разработените вече културни дестинации – Каварна, Варна, Русе, Шумен, Несебър, София, Стара Загора, Горна Оряховица, Хасково, Поморие, Преслав и естествено старопрестолния град – вече кандидат за европейска столица . Организаторите бяха подготвили филмов фестивал, под надслов „На източния бряг на Европа”, редица изложби, международна конференция на тема „Културното наследство и туризма”, анимации и атракции за посетителите. А на професор Николай Овчаров му предстоеше да представи новата си книга - „Откритията на българския Индиана Джоунс”.
Но да се гмурнем в мраморните осветени зали, където оживлението достига своя връх, където майстори иконописци и занаятчии творят на живо, бабите от „Пушево” плетат царевични рогозки и пеят, а болярки посрещат гостите.
„Браво на Гоце Делчев! Снимай ме с къщичките!” - шефката на ДАТ се появява изневиделица с цялата делегация и застава на щанда, с нас! Обхванати от вълнение и паника правим снимка за спомен с „кмета, шефа и организатора”!
Денят неусетно минава в контакти, усмивки и размяна на информация. Търсят се места за летни ученически лагери, исторически паметници, интересни атракции, фестивали сред природата, арт-събития и съчетания от „всичко по малко”. Намигаме си вътрешно, защото виждаме, че сме в час и сме интригуващи. Правим добро впечатление и имаме какво да дадем!
До 16ч. на първия ден през щанда ни са минали над 150 човека. Посетили са ни туроператори от Велико Търново, Варна, Бургас, Пампорово; официални лица и експерти в бранша от София и чужбина; агенции за детски и екстремен туризъм; представители на културни и студентски организации, както и чужденци от Италия, Полша, Русия, Америка, Англия, Македония, Иран. Разменили сме контакти и опит с колеги от туристически дестинации като Каварна, Русе, Велинград, Горна Оряховица, Преслав и Поморие; потопили сме се в атмосферата на атрактивни щандове, омайни гледки и местни културни забележителности. Затваряме с организаторите, минаваме през градския пазар, от където си купуваме тукашните специалитети - прясно опечена риба и топъл козунак и се прибираме за почивка на терасата.
Умовете ни уморено преглъщат звуците и формите на получената информация. Чака ни още един ден в пълната с хора от „всякъде” столица на културния туризъм.

Ден трети-09.04
Отново посрещаме слънцето откъм Арбанаси, пием ароматно кафе на раздумка с хазяина – весел господин, диригент и музикант, а преди да изчезнем в „мраморния съркофаг” на изложението, разглеждаме дюкянчетата по „Самоводската чаршия”.
Тук живеят и творят художници, дърворезбари, керамици и занаятчии. Галериите и сувенирните магазинчета ни привличат с уникални предмети и пейзажи, а цветята по балконите и хората в кафенетата се радват на сутрешното слънце. 
Предстои лекция-дискусия на тема „Маркетинг на културния туризъм”. Водеща е Соня Алексиева – професор от Нов български университет, презентацията прави международния експерт Росица Охридска, участва и писател-пътешественик – Крис Делисо. 
Става дума за опаковане, брандиране, реклама и продаване на туристически продукти. Оказва се, че туризмът също си е наука, подчинена на законите на природата и пазара. Това, което е интересно, уникално и автентично, подходящо представено и позиционирано, може да бъде туристическа атракция и да привлича милионите, търсещи нови дестинации туристи от Щатите, Русия и Европа. Крис, който пише за „Лонли планет”, пътешествайки и тествайки различните възможности и предложения, от десет години проучва балканите. Впечатлен е от духа на хората и от скритите богатства, които стоят неизползвани. Смята, че подценяваме важността на интелектуалната структура, човешкия потенциал, общата история и специфичната си душевност. Съзнателното търсене на детайлите, които правят дадено място или събитие уникално, съ-творчеството и индивидуалния подход биха създали онези туристически продукти, които ще отговорят на потребностите, ще запълнят икономическите ниши и ще донесат едно по-светло бъдеще, с общ просперитет. Според Росица Охридска, туризмът у нас страда от не добър маркетинг като цяло. Съществува някакъв пакет, който се рекламира и продава без опаковка и позициониране. Така идеята не достига до клиента, той не разбира какво му се предлага и съответно не го избира. Потокът на пътуващите хора се увеличава, увеличава се и възрастовата граница. Все по-търсени стават нетрадиционните дестинации, а по-популярни – новите. Средно-скъпото, но с много качества е най-успешното на пазара. За съжаление, у нас не се прави нужното, за да се оформи, брандира и рекламира качествен туристически продукт, не се използват възможностите за безплатна реклама в интернет, не се подхожда творчески. Създаването на туристически марки, регионални маршрути и уникални атракции, трябва да мине през повече мозъци, за да се отсее само най-доброто, което ще привлече по-заможни, но и по-интелигентни туристи.
Разбирам важността на чутото и веднага след лекцията отивам при Крис, Соня и Роси с един наръч брошури и покана за Еньов Ден в Делчево. Разменяме си визитки, благодаря и вътрешно просветлена се завръщам на щанда. Днес има конкретни търсения за летни лагери, зелени училища и еко-пътеки. Хората са значително по-малко, за сметка на което даваме интервюта за Крис Делисо, радия, телевизии и си общуваме с колегите, предлагащи интересни иновации и реализации.
Получаваме и няколко предложения за представяне на региона в туристически каталози и телевизии, участваме в уъркшоп по писане на яйца при велинградския музей, радваме се на повишен интерес и добри пожелания. Вечерта ни предлага магическото шоу „Звук и светлина” от Царевец, което ни кара да пляскаме и викаме като малки деца на финала, когато се изсипва дъжд от разноцветни звезди върху главите ни. 
Ден четвърти - 10.04, отново на път
Стягаме багажа, казваме си хубави думи с любезните ни хазяи и прегърнати от утринта, поемаме. Естествено – към Царевец. Не може да си дошъл до Царевград и да не си видял „патриарха”!
Плащайки солидна сума на касата, питаме за посещенията. „До 800 души на ден.” - споделя лелката… Тестваме и атракциите на входа. Говорим си с хората, които са там по цял ден и предлагат на туристите да подържат меч или скиптър и да си направят снимка за спомен.. „Малко сме като затворници…, споделят те”. Но туризма храни града и всеки се е включил в бизнеса както може.
Пътят ни отнася през равнината, към Родопите, където окъпани от дъжд дъхави борови гори и огледални язовири, ни успокояват и освежават.
Пристигаме си в Града за вечеря. Чувстваме се като победители. Търново е отпечатало в нас надежда, удовлетворение и някаква мъничка гордост, че сме българи.

Написа и снима за вас: Момера

Разходи и статистика за Представянето на Регион Гоце Делчев на международното Туристическо изложение във Велико Търново:

*Участвали: Трима души-доброволци на свободна практика: 
1.Водеща:Момера Здравкова,/ работи по проект „Шарената къща”, организатор, аниматор, дизайнер, педагог и пътеписец - от София/
2.Жената зад щанда, лице за контакт, супервайзер: Еми Соленкова /работила в Америка, ТИЦ-Гоце Делчев, родом от Града/
3.Шофьор-носач-момче за всичко: Антон Каптиев/строител, шофьор, от с.Долен/  
Пътували с лека кола – ФВ-голф3/собственост на шофьора/, изгорили около 70л. бензин, изминали около 780км. 
*Маршрут:
Отиване: тръгване в 13.30ч, пристигане в 21.30ч, по маршрут: Гоце Делчев, Юндола, Пазарджик, Хисаря, Шипка, Габрово, Велико Търново 
Връщане: тръгване в 10ч, пристигане в 20.30ч по маршрут: Велико Търново, Шипка/посещение на Върха, Черквата, Голямата Косматка/, Казанлък, Стара Загора, Пазарджик, яз. Батак, яз. Беглика, яз. Доспат, Гоце Делчев.
*Заетост - Общо 103часа/два дена пътуване и два дена участие в изложението на всички възможни нива/.
*Раздадени около три кашона брошури и рекламни материали, над 250 посетители на щанда, разменени координати с над 70 фирми и хора от бранша.
*Настроение – отлично, взаимоотношения – приятелски, разбирателство и толерантност – 100%. 
*Разходите:
Път – 135лв за бензин
Настаняване – 20лв на човек – 180лв
Дневни: 4 дена, по 20 лв – 240лв
Посещение на атракции – 39лв общо
Общо изразходвани средства:594лв.

Коментари

Популярни публикации